RSS feed

3 stappen om ´drukke chaotische´ periodes zo kort mogelijk te houden

Geplaatst op

Ondernemen wanneer de kinderen thuis zijn, kan voor veel moeders een echte uitdaging zijn. Het combineren van werk en privé ervaren de meeste moeders, die voor een groot deel de zorg over de kinderen hebben, als zwaar en vermoeiend. Niemand heeft gezegd dat het managen van een gezin én werken aan je eigen bedrijf vanuit huis, makkelijk zou zijn.

Er zijn van die dagen, en zelfs weken, waarbij je het gewoonweg niet voor elkaar krijgt productief te werken aan je bedrijf en het thuis ook niet lekker loopt. Dat zijn van die periodes waarbij je je afvraagt waarom je uberhaupt een eigen bedrijf bent gestart. Je voelt je schuldig omdat je er niet voor je kinderen kunt zijn omdat je meer uren aan je bedrijf moet besteden om bijvoorbeeld deadlines te halen.

Een grote nadeel van deze chaotische periodes, vooral als ze lang aanhouden, is dat ze de groei van je startende bedrijf kunnen stagneren. Niet alleen je taken en to-do´s blijven lang liggen, maar ook afspraken kan je moeilijk nakomen of je gaat fouten maken. Een ander gevolg is dat je onrust dat deze drukke chaotische met zich meebrengt direct terug ziet in je huis. Langzaam maar zeker stapelen de huishoudelijke taken zich op… met alle gevolgen van dien.

Hierbij geef ik je graag mijn 3 stappen die ik toepas wanneer er iets in ons gezin of mijn bedrijf gebeurt.

3 stappen om ´drukke chaotische´ periodes zo kort mogelijk te houden

Stap 1: (H)erken de symptomen

Door vallen en opstaan heb ik geleerd hoe ik deze ´drukke chaotische´ periodes zo kort mogelijk kan maken. Eerst herken en erken ik de symptomen: vermoeidheid, kinderen zijn drukker dan normaal, ik vergeet afspraken, krijg de dingen niet gedaan zowel zakelijk als in het huishouden. Dit noem ik “Bewustwording”.

Stap 2: Wees lief voor jezelf

Nu ik merk dat ik totaal niet productief en energiek ben om die dingen te doen die ik gepland heb om te doen, ben ik extra lief voor mezelf. Dit klinkt een beetje gek, maar heel lang nam ik het mezelf kwalijk dat niet veel gedaan kreeg, ondanks mijn inspanningen. Ik liep achter met mijn huishouden, vergat verjaardagen, ontdekte dat ik wasmiddel ben vergeten te kopen… Ik ging nog harder mijn best doen, ging later naar bed om alles af te krijgen… met als gevolg dat ik me niet beter ging voelen.

Ik ga terug naar mijn basis en besteed extra aandacht aan mezelf. Soms is dat even tijd alleen. Soms is dat allemaal leuke dingen doen met mijn kinderen. Ik ga in deze periode bewust niet werken aan mijn to-do lijst of doelen. Ik heb dan toch niet de motivatie om iets te doen. Dit noem ik “Terug naar mijn Basis”.

Stap 3: Bepaal je volgende stap en focus je hierop

Wanneer ik me iets beter voel stel ik mezelf de vraag wat mijn intentie is. Wat wil ik? Wat vind ik nú belangrijk. Wat kan ik doen zodat ik me nog beter ga voelen. Wat is de volgende stap die ik kan nemen? Hier leg ik mijn focus op.

Soms wil ik me focussen op de routine van de kinderen, waardoor wij allemaal meer rust en regelmaat krijgen. Of wil ik uren creatieve dingen ondernemen zoals schrijven, collages maken, ontwerpen of heerlijk lezen.

Een andere keer wil ik echt tot rust komen en energie opbouwen om weer aan de slag te gaan. Dan ga ik mezelf lekker verwennen. Ik ga naar mijn favoriete kapsalon of ga shoppen met een vriendin. Een hele dag niets doen wilt soms ook wel helpen. Dit noem ik  “Slowing down to speed up “.

Heb jij ook tips voor moeders hoe ze balans kunnen vinden tijdens ´drukke chaotische´ periodes? Hoe zorg jij ervoor dat je je weer goed voelt, zodat je weer datgene kunt doen wat je het liefste doet? Deel jouw tips hieronder met ons.

Advertenties

»

  1. Een tijd terug las ik een artikel over ‘dutjes’ houden. Het was een artikel om moeders bewust te maken dat wanneer je uitgerust ben, je productiever en zelfs aardiger wordt. Er zijn verschillende momenten wanneer een moeder even de tijd alleen kan nemen en het hoeft geen uur te duren. Zoals je hierboven benoemt; slow down, focus and then speed up again! Uit ervaring weet ik dat het werkt!!

    Beantwoorden
    • Dankje wel voor je reactie.

      Gebruik maken van de rustmomenten van je kind helpt hierbij heel goed. Soms is rust nodig, vooral als je gestressed bent. Maar soms wil je gewoon de dingen helder krijgen. Waardoor en je onrustig of vermoeid en hier iets aan doen. Het is fijn te weten dat je zelf in de hand hebt hoe jij wilt zijn. 🙂

      Beantwoorden
  2. Monique Landkroon

    Hai Charlotte,ik heb je verhaal gelezen en het is heel herkenbaar. We hebben laatst met elkaar gesproken over het opstarten van mijn bedrijf. Ik heb veel aan jou tips gehad en ik pas ze nog steeds toe. Wat ik zelf 1 keer in de week doe is een ochtend sporten met aansluitend een rondje sauna. Die ochtend plan ik niks dat is mijn ochtend, mijn kadootje voor mijzelf. In het begin voelde ik mij schuldig, dan lag ik lekker in het bubbelbad en dan kon ik alleen maar denken aan iedereen die aan het werk was of aan de kinderen op school. Nu weet ik dat ik dit nodig heb om mijn batterij op te laden.Het schuldgevoel is nu weg en ik kan er echt intens van genieten, het maakt mij een leukere moeder en ik krijg daarna ook beter inzicht in alles wat ik aan het doen ben.Ik plan dan ook alles, van strijken tot schoonmaken, leuke dingen doen met de kids of koffie drinken met een goede vriendin. Mijn leven is wel getructureerd maar dit geeft mij rust en hierdoor kan ik alles aan en komt ook alles af. En tuurlijk overkomt mij het ook wel eens dat 1 van de kinderen ziek wordt, maar nu schroom ik niet om hulp in te roepen van mijn ouders of schoonouders om even bij te springen. Kortom een eigen bedrijf vanuit huis runnen en een gezin runnen oke het is druk maar echt wel te doen hoor! groetjes Monique Landkroon

    Beantwoorden
    • Hi Monique!
      Wat goed dat je bezig bent met het opzetten van je bedrijf. En super dat je je zelf elke week een heerlijk kadootje gunt 🙂 Je bent het waard.
      Het is belangrijk dat je weet wat je wilt doen en deze in je dagelijkse of wekelijkse planning toevoegd. En dat doe je goed.
      Het combineren van huis(houden) en eigen bedrijf opstarten is niet altijd makkelijk he? Daarom creatief organiseren, dan lukt het wel!
      Charlotte

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: